Uitkomst gesprekken Archis 3 van 24 februari en 4 maart 2016

Over het wel en wee van Archis 3 hebben de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed en betrokkenen van verschillende archeologische signatuur twee gesprekken gevoerd. Dat is gebeurd op initiatief van de gezamenlijke archeologische organisaties. Uit de gesprekken zijn 10 belangrijke conclusies en 2 meer principiële afspraken gekomen.

Eind mei vinden er vervolgsessies plaats over de stand van zaken. Tussentijds rapporteren we over de voortgang via Archweb en deze website.

Tien conclusies

De 10 belangrijkste conclusies uit de twee gesprekken zijn:

  • Focus op het beschikbaar stellen van de dataset, de downloadbare bestanden. Dáár ligt de eerste behoefte. In een later stadium zijn webservices een welkome aanvulling. Een deel van de organisaties heeft eigen applicaties en wil alleen de data. Of gemeentes willen de data integreren in eigen systemen.
  • Laat veel meer van de uitwerking van interfaces over aan bedrijven en ‘de markt’. Dat mogen ook gerust meer marktgerichte toepassingen zijn.  Daarnaast moet de RCE wel zorgen voor een toegang voor bijvoorbeeld de kleinere bedrijven – en doe dat samen met hen.
  • Geef een uitgewerkt, diep inzicht in de structuur van de database – en laat organisaties meebepalen hoe deze structuur verbeterd kan worden. Daarbij spelen ook aanvullende wensen, zoals bijvoorbeeld de wens tot aanvullingen met vondsten in de binnenwateren.
  • Geef het organisaties ruimte om mee te denken over de verschillende gebruikersgroepen van Archis3, elk met hun wensen. Het is hierbij niet nodig overigens alle wensen op te lossen; de RCE kan veel meer bij de verschillende gebruikersgroepen zelf laten.
  • Onderdeel hiervan is om gezamenlijk te komen tot een gedragen beeld welke kaartlagen van belang zijn voor het veld – en de verschillende manieren waarop men daarmee kan werken. Geef een duidelijke uitleg bij de huidige geavanceerde keuzes – maar laat de mogelijkheid dat naar eigen inzicht in te vullen.
  • Denk samen na over hoe dataverbetering georganiseerd kan worden. Organisaties stuiten op inhou­delijke fouten – en willen die graag van een ‘vlaggetje’ voorzien (maar geen email sturen).
  • Geef ruimte aan vrijwilligers en archeologische pensionado’s om te werken aan dataverbetering.
  • Communiceer meer en beter. Gebruik naast de route via de archeologische organisaties ook Archweb. Zorg voor een vervolgbijeenkomst als deze – in mei bijvoorbeeld.
  • Open de mogelijkheid tot het inbrengen van historische kaartlagen als onderlegger.
  • Zorg voor een bewaking op de invoer. ‘Het systeem’ kan fouten soms al automatisch ondervangen (correcties op coördinaten).

Meer principiële afspraken

De RCE werkt tot nu teveel vanuit zichzelf. Kies uiteindelijk een meer participatieve vorm van beheer en samenwerking – waarbij de wettelijke taken van de RCE natuurlijk niet in het geding zijn. Maak Archis iets van ons allen.
Organiseer ook een ander type gebruikers-overleggen. Dat is bijvoorbeeld een technisch overleg – speciaal gericht op de database en z’n mogelijkheden en structuur. Er is ook een overleg in gedachten voor kleinere gebruikers – en één voor GISsystemen.

Bijlagen:

Verslag aanpak Archis 3 – gesprek met gebruikers – februari maart 2016.pdf