Definitieve invoeringsdatum Wabo 1 oktober 2010
Minister Huizinga van VROM heeft, in overleg met provincies (IPO), gemeenten (VNG) en en waterschappen (UvW) besloten dat 1 oktober 2010 de definitieve invoeringsdatum van de Wet Algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) is. Hiermee komt duidelijkheid voor burgers, bedrijven en overheden over de datum waarop een verantwoorde invoering van de Wabo mogelijk is.
Bron: www.cultureelerfgoed.nl
Eerder was gepland om de wet op 1 juli in te voeren maar de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) vond invoering van de Wabo op 1 juli 2010 niet haalbaar. De gemeenten hebben meer tijd nodig om hun ICT-systemen aan te passen en te oefenen met het digitale loket. Het ministerie van VROM heeft een systeem ontwikkeld die de vergunningaanvraag en –verlening automatiseert, het zogenaamde Omgevingsloket online. Uiterlijk eind deze week komt de definitieve versie van dit Omgevingsloket online beschikbaar, zoals deze in oktober ook aan burgers en bedrijven wordt aangeboden. Alle overheden ontvangen hierover van VROM bericht.
Staatsblad
De minister zal de betrokken bestuurders met een brief over de definitieve invoeringsdatum van de Wabo informeren. Ook stelt zij de leden van de Eerste en Tweede Kamer op de hoogte van dit besluit. Het Koninklijk Besluit tot inwerkingtreding van de wet zal zo spoeding mogelijk in eht Staatsblad worden gepubliceerd.
Achtergrond
Het aanvragen van een vergunning kost bedrijven en overheden veel tijd en geld. Bedrijven en gemeenten vinden de regels niet altijd duidelijk en lastig uit te voeren. Verder worden gemeenten, provincies en waterschappen geconfronteerd met een stapeling van regelgeving. Het ministerie van VROM wil zorgen dat bedrijven en burgers minder regeldruk ervaren door slimmere regels, verbeteringen in de uitvoering en minder lasten.
Eén omgevingsvergunning
Wie bijvoorbeeld een huis of schuur wil bouwen, verbouwen, oprichten of gebruiken, krijgt te maken met veel vergunningen en voorschriften voor wonen, ruimte en milieu met elk hun eigen criteria, procedures, ambtelijke loketten, afhandelingtermijnen, leges en toezichthouders. Door de invoering van de Wabo worden 26 vergunningen en 1600 formulieren ondergebracht in één vergunning, de zogenoemde omgevingsvergunning. Zo hebben burgers en ondernemers nog maar te maken met één vergunning, één loket, één besluit en één procedure. Bovendien kan de aanvraag digitaal worden ingediend via Omgevingsloket online.
Het ministerie van VROM biedt de gemeenten, provincies en waterschappen ondersteuning bij het invoeren van het systeem en heeft een helpdesk opgezet waar zij terecht kunnen met alle vragen over de Wabo.
Lastenverlichting
De Wabo zorgt voor een betere en snellere dienstverlening van de overheid aan burger en bedrijven. Door integrale vergunningverlening en handhaving ontstaat een doelmatige manier van werken. Daarnaast levert de omgevingsvergunning een flinke besparing op. De totale administratieve lastenverlichting komt uit op ruim € 105,5 miljoen per jaar voor bedrijven. Voor burgers ontstaat een lastenverlichting van ruim € 26,5 miljoen en 18.000 uur aan administratieve rompslomp per jaar.